בלוג

ריכוז המלצות קריאה I

bookz

לאורך הזמן פרסמתי לא מעט המלצות קריאה בעמוד הפייסבוק שלי, והחלטתי לרכז את כולן ברשומה אחת כאן באתר. בהמשך אפרסם פה המלצות קריאה נוספות ברשומות נפרדות. 

כשהדברים מתפרקים – פמה צ'ודרון

צ'ודרון היא נזירה ומורה לבודהיזם טיבטי, המקימה של Gampo Abbey, מנזר ומרכז לבודהיזם טיבטי בקנדה.
בעיני יש לה את המתנה הנדירה של להיות מסוגלת להנגיש קונספטים מורכבים בצורה ממש פשוטה ובהירה.
כמו רוב ספריה, 'כשהדברים מתפרקים' הוא אוסף של שיחות מתומללות שלה ולכן הוא עוסק במגוון נושאים,
אך אם יש מוטיב חוזר כלשהו הוא התפיסה של הרגעים הקשים בחיים כהזדמנות לצמיחה.
הוא יכול להיות כואב ומאתגר לפעמים, אבל הוא גם מלמד אותנו לפתח חמלה בדיוק לאותם רגעים של כאב וקושי.
מוכרח להודות שהפרק האהוב עליי בספר שתמיד משפר את מצב רוחי נקרא 'חוסר תקווה ומוות'.

Perfect love, imperfect relationships – ג'ון וולווד

ג'ון וולווד היה פסיכולוג קליני, מטפל ומורה לבודהיזם, שעסק רבות בסוגיה של מערכות יחסים. הספר הספציפי הזה כולו מוקדש לשאלה – אם אהבה מרגישה כל כך אבסולוטית, מדהימה וגדולה מהחיים, למה מערכות יחסים רומנטיות יכולות להיות כל כך קשות ומאתגרות?
הוא מזכיר לנו שאמנם האהבה היא אבסולוטית ואינסופית, אבל הכלי שדרכו היא באה לידי ביטוי בעולם היא אנחנו, בני אדם מוגבלים ומלאי טראומות.
הוא מזכיר לנו שכל פעם שאנחנו חווים כאב, עם כל הרצון לבוא בטענות לאדם השני, עלינו קודם כל לקחת אחריות על מה שאנחנו מרגישים ולהפנות את הקשב פנימה.
הוא מזכיר לנו לחזור חזרה אל הלב שלנו, להרשות לעצמינו להרגיש ולכאוב את פצעיו, ואז לתת לאהבה – של עצמינו לעצמינו – לרפא אותם.

להכיר במציאות, לדעת שלווה – יונתן הריסון

הספר עם ההסברים הכי פשוטים, נגישים ומדויקים על מדיטציה ואי שניות שיצא לי להתקל בהם. מכיל גם הסברים "עיוניים" לנקודת המבט הלא-דואלית וגם מגוון רחב של הדרכות לתרגול. חוץ מזה, יונתן גר ומלמד בארץ, אז שווה להכיר את פועלו. לאחר פרסום ההמלצה פרסם יונתן ספר נוסף בעברית תחת השם "אפשר להרגע", טרם קראתי אותו אבל להבנתי הוא בונה על הספר הראשון ולוקח את התרגול של אי-שניות אל החיים עצמם ואל מערכות היחסים שלנו.

אחרי האקסטזה – ג'ק קורנפילד

קורנפילד הוא אחד המורים המוכרים לבודהיזם במערב (ואהובים עליי באופן אישי), והספר הזה שלו הוא אחד הספרים האהובים עליי.
הספר כל כולו עוסק באינטגרציה של חוויות קצה רוחניות בחיי היומיום (חוויות התעוררות, סאטורי, קנשו או איך שלא תקראו להן).
הוא מתחיל מלדבר על דרכים שונות להגיע לחוויות האלה,  נותן מגוון רחב של דיווחים וסיפורים על סוגים שונים שלהן, ואז רוב הספר עוסק במה שקורה לאחר מכן – איך נוחתים חזרה מהאבסולוטי לאנושי? איך ממשיכים את היומיום הרגיל והגשמי אחרי הצצה אל המעבר? והאם יש דבר כזה בכלל, פרישה מוארת? (ספוילר: לא)
מומלץ בחום לכל מי שעבר חוויות כאלה בעבר וגם למי שרק סקרן.

מערבולות רוח – עמיר פריימן

ספר העוסק לעומק בשאלות הנוגעות ליחסי מורה-תלמיד בדרך הרוחנית, שמורכב כולו מראיונות עם מורים ותלמידים.
הספר מתמודד בצורה כנה ואמיתית עם המון שאלות קשות – על הגבול בין לימוד רוחני לטיפול נפשי, על אינטימיות מינית בין מורים לתלמידים, על יחסי חברות אל מול יחסי מורה-תלמיד, ועוד.
מלבד השאלות המרתקות, מה שהופך את הספר הזה למיוחד בעיניי הוא שהוא אמנם דן בהן לעומק, אך הוא לא נותן תשובות חד-משמעיות, אולי משום שאין כאלה.
עמיר עוסק במחקר של אקזמפלרים רוחניים ועוד דברים מעניינים, שווה לעקוב אחרי פועלו.

מה עושה אותך לא בודהיסט – דזונגסאר ג'מיאנג קיינטסה רינפוצ'ה

אחד הדברים שאני הכי אוהב בעולם זה הפרדה טובה של עיקר וטפל – והספר הזה עושה את זה באופן מדהים ומלא חן ושנינות. הוא מונה תפיסות רווחות שגויות שונות שיש לאנשים על בודהיזם, מצביע על השגיאות ומסביר בפשטות את הדרך הנכונה להסתכל על הדברים, כאשר הדגש העיקרי הוא על תפיסה של אירעיות, רגשות, ריקות והארה. מומלץ במיוחד למי שכבר יש לו היכרות עם העולם הבודהיסטי, אך רוצה להשחיז ולחדד את הבנתו של המושגים האלה.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments