לשהות

מדיטציה וחקירה עצמית

"חקירה עצמית היא גישה של בחינה אמפירית המופנית פנימה אל תוך התודעה שלנו.
אל התחושות שלנו, המחשבות שלנו, הרגשות שלנו, ורבדים שונים ומעודנים של החוויה האנושית."

מה זה בכלל מדיטציה חקירה עצמית

חקירה עצמית היא שם כללי לתרגול רוחני של התבוננות (contemplation) שמהווה חלק מרכזי בתרגול של תורות רוחניות רבות בהיסטוריה האנושית, אם לא כולן. חקירה עצמית היא גישה של בחינה אמפירית המופנית פנימה אל תוך התודעה שלנו – אל התחושות שלנו, המחשבות שלנו, הרגשות שלנו, ורבדים שונים ומעודנים של החוויה האנושית. חקירה עצמית באה לאתגר ולהרחיב את התפיסה שלנו לגבי עצמינו והעולם, לבחון את האמונות שלנו לגביהם, ולצמצם את הפערים בין האופן שבו אנחנו מאמינים שהם פועלים לעומת האופן שבו הם פועלים באמת.

רוחניות במאה ה-21

במאה האחרונה קרו שני תהליכים לא קשורים לכאורה – מהפיכת החילון ותפיסת העולם המטריאליסטית צברו תאוצה והפכו לחלק מתפיסת העולם המקובלת, לפחות במערב. במקביל, אנחנו רואים עליה מתמדת בהפרעות נפשיות כגון חרדה, דיכאון והתמכרויות, וקושי הולך וגובר ביצירת תחושה אמיתית ויציבה של משמעות בחיים. אני בספק שאפשר להוכיח את קיומו של קשר בין השניים, אבל באופן אישי אני מאמין שהוא שם. בעוד שבהחלט אפשר להפיק הרבה סיפוק והנאה מעולם החומר בלבד, אושר אמיתי ותחושת משמעות לא מגיעים משם, וככל שאנחנו מנסים שוב ושוב לפתור את הבעיות שלנו באמצעים מטריאליסטיים בלבד, כך אנחנו רק מתרחקים ממה שאנחנו מחפשים באמת ורק מגדילים את הרעב והמצוקה שלנו.

התעוררות והארה

אחד הנושאים החמים והשנויים במחלוקת ביותר בעולם הרוח הוא החיפוש אחר "ההארה" הנכספת, אך גם התשובה על השאלה מה היא הארה איננה ברורה. האם אנחנו מתייחסים להארה כפי שהיא מתוארת בכתבים הבודהיסטים, או כפי שהיא מתוארת על ידי תורות מערביות? גם אם אנחנו מחליטים ללכת לאחר ההארה הבודהיסטית, ישנם הבדלים של שמים וארץ בין הארה על פי התפיסה של הארה בבודהיזם הטיבטי לבין התפיסה שלה בזן בודהיזם היפני. קטונתי להכריע בויכוח הזה, ועדיין אני רוצה להציע את נקודת מבטי, שמבוססת על שנים של תרגול, קריאה ולימוד.

משברים ומצבי חירום רוחניים

מצבי חירום רוחניים יכולים להתבטא במגוון דרכים וצורות – 

  • תחושת חוסר משמעות כללית מהקיום היומיומי ביחס לאותה חוויה מוחלטת וגרנדיוזית.
  • תחושת דיסוציאציה וחוסר הזדהות עם העצמי הרגיל וחיי היומיום הרגילים.
  • תחושות גופניות-אנרגטיות משונות.
  • מאניה רוחנית ומשיחיות ועוד…
 

 

חשוב – אין באמור לטעון כי כל מחלות הנפש הן למעשה מקרי חירום רוחניים שלא אובחנו נכון. לצערינו ישנן בעולם גם הפרעות נפשיות אמיתיות שלא ניתן לפתור באמצעות אינטגרציה רוחנית או ליווי אישי בלבד.